معکوس فاصله ها در موسیقی

اگر نت بم یک فاصله را یک اکتاو بالا ببرند و بعد از نت زیر قرار دهند و یا اگر نت زیر یک فاصله را یک اکتاو پایین بیاورند و قبل از نت بم آن قرار دهند فاصله معکوس میشود.چون حاصل جمع شماره ی فاصله ی اصلی و معکوس آن عدد ۹ است بنا بر این برای پیدا کردن معکوس هر فاصله کافی است که شماره آن را از عدد ۹ کم کنیم مثلا فاصله پنجم فاصله ی چهارم است.

کیفیت معکوس فاصله درست همیشه درست است و کیفیت معکوس فاصله بزرگ همیشه کوچک است و بر عکس و کیفیت معکوس فاصله کاسته همیشه افزوده است و برعکس و کیفیت معکوس فاصله های افزوده تر همیشه کاسته تر است و برعکس.

فاصله های نغمگی یا ملودیک و هماهنگ یا هارمونیک

دو صدای فاصله اگر به صورت پی در پی شنیده شود فاصله را ملودیک و اگر همزمان با یکدیگر شنیده شود فاصله را هامونیک گویند.

فاصله های ملایم و نا ملایم

فاصله های یکم درست و پنجم درست و هشتم درست را ملایم کامل و فاصله های سوزم بزرگ و سوم کوچک و ششم بزرگ و ششم کوچک را ملایم غیر کامل و فاصله چهارم درست را ملایم مشترک و پنجم کاسته و چهارم افزوده را نا ملایم مجذوب و بقیه فاصله ها را نا ملایم گویند

فاصله ساده

فاصله هایی هستند که حدود آن ها از یک اکتاو تجاوز نکند.

فاصله های ترکیبی

هر فاصله که از اکتاو تجاوز کند ترکیبی گفته میشود

برای ترکیبی کردن فاصله ی ساده کافی است که نت بالایی « نت دوم »آن را یک یا چند اکتاو بالاتر ببرند یا نت بم نت پایینی آن را یک یا چند اکتاو پایین تر بیاورند.

کیفیت فاصله های ساده در ترکیبی آنها تغییر نمیکند ، یعنی فاصله های درست در ترکیبی نیز درست و فاصله های کوچک در ترکیبی نیز کوچک باقی می ماند.

فاصله ی ترکیبی ، همیشه از اضافه کردن یک یا چند عدد هفت به فاصله ی ساده ی آن به دست می آید.

مثلا اگر فاصله ی سوم بزرگ را به اندازه یک اکتاو دور کنند فاصله دهم بزرگ و اگر به اندازه ی دو اکتاو دور کنند فاصله ی هفدهم بزرگ حاصل می شود.

برای ساده کردن فاصله های ترکیبی نیز می توان یک یا چند عدد هفت از آن کسر کرد تا فاصله ی ساده آن بدست آید. مثلا اگر از فاصله ی هجدهم درست دو عدد ۷ کسر شود چهار باقی می ماند و نتیجه چهارم درست خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *