میزان های مختلط یا همان لنگ

میزان های مختلط یا همان لنگ ،میزان هایی هستند که از اجتماع دو یا چند میزان با ضرب های نا مساوی تشکیل شده اند.

مانند میزان 5/4 لنگ که ممکن است از یک میزان دوتایی و یک میزان سه تایی یا بر عکس تشکیل شده باشد.

برای مشخص نمودن موقعیت ضرب ها اغلب به وسیله ی خط قائم نقطه چین یا میزان نمای تجزیه شده آنها را از هم تفکیک می کنند.

تقسیمات دیرند نت ها براساس میزان های مختلط یا همان لنگ

دیرند نت های موسیقی ممکن است به اقسام مختلف تقسیم شوند:گاهی ضرب ها یا واحد های کوچکتر میزان ساده « معمولا و به صورت طبیعی دارای تقسیم های دوتایی است » به سه یا شش قسمت تقسیم می شود. در حالت نخست ، به شکل تقسیمات دوتایی نوشته شده و عدد سه روی آن قرار می گیرد. معمولا این گونه تقسیمات سه تایی را تریله یا سه بر دو و نسبت زمانی بین آن دو را همیلا می نامند.

چون دیرند سه نت تشکیل دهنده ی سه بر دو با مجموع دیرند دو نت از تقسیمات دوتایی همان شکل برابر است بنابراین سه بر دو می تواند به شکل های مختلف به کار رود ولی مجموع دیرند نت ها یا سکوت های آن با دیرند نت های سه بر دو برابر است.

در حالت دوم یعنی قسمت کردن ضرب یا واحد های کوچکتر به شش نیز « که دارای تقسیمات دوتایی است » به شکل تقسیمات چهار تایی نوشته می شود و عدد شش در بالا یا پایین آن قرار می گیرد.

سنکپ و ضد ضرب

ادامه یافتن یا متحد شدن دیرند ضرب ضعیف یا قسمت ضعیف ضرب به دیرند ضرب قوی یا قسمت قوی ضرب بعدی باعث جابه جا شدن تاکید ها در ضرب ها و قسمت های ضعیف به جای ضرب های قوی و قسمت های قوی شده و در نتیجه ضرب ضعیف و قسمت ضعیف ضرب با تاکید اجرا می شود.این گونه موارد حالتی خاص در موسیقی ایجا میکند که آن را سنکپ گویند، که نوعی برخورد میان ریتم و میزان است .

این گونه تمدید ممکن است به وسیله ی خط اتحاد یا بدون آن باشد.

از متحد شدن نت های هم شکل سنکپ ساده یا متساوی و از متحد شدن نت های غیر هم زمان سنکپ شکسته یا نا مساوی به وجود می آید.

ضد ضرب

اگر به جای ضرب های قوی یا قسمت های قوی ضرب ها سکوت قرار گیرد حالتی که تا حدی به سنکپ شباهت دارد به وجود می آید.

که آن را ضد ضرب گویند. به عبارت دیگر ضد ضرب عبارت است از صدا یا صداهایی که از ضرب ضعیف یا قسمت ضعیف ضرب ها شروع می شوند ولی روی ضرب بعدی امتداد پیدا نمی کنند.

ضد ضرب ها فرم های ریتمی خاصی هستند که در موسیقی به ویژه در همراهی ها کاربرد های فراوان دارند.

تمامی ضرب های ضعیف یا قسمت های ضعیف ضرب ها که در اثر جابه جا شدن اکسان ها به ضرب قوی یا قسمت قوی ضرب تبدیل می شوند و تمامی صداهایی که نسبت به صداهای دیگر دیرند بیشتری دارند به خاطر داشتن اهمیت بیشتر اکسان اگگیک نامیده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *