روز هفتم «موسیقی فجر» چگونه گذشت؟/ موسیقی ایرانی به روایت کودکان

هفتمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر در حالی میزبان مخاطبان بود که گروه هایی از کشورهای بلژیک و فرانسه در کنار برگزیدگان جشنواره موسیقی نوای خرم و چند گروه دیگر به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز چهارشنبه بیستم بهمن ماه در حالی میزبان مخاطبان بود که گروه‌هایی از کشورهای بلژیک و فرانسه در کنار برگزیدگان جشنواره موسیقی نوای خرم و چند گروه دیگر به اجرای برنامه در تالارهای مختلف پرداختند.

تجربه یک عصر زیبا در تالار وحدت با موسیقی فرانسوی

اولین اجرای هفتمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت، به اجرای رسیتال پیانو فلوریان نواک از کشور بلژیک اختصاص داشت.

این هنرمند از جمله نوازندگانی است که پس از انتخاب هنرمند نوظهور سال ۲۰۱۵ از سوی آکادمی جوایز موسیقی اکو کلاسیک آلمان، جایزه دیاپازون طلایی فرانسه، جایزه بین المللی موسیقی کلاسیک و جایزه موسیقی اکتاو بلژیک را نیز دریافت کرد. فلوریان نواک تاکنون در کشورهای مختلفی چون چین، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، آمریکا، مکزیک و بلژیک به اجرای رسیتال پیانو پرداخته است.

نواک که با روایت‌های مدرنش از رپرتوار موسیقی کلاسیک جهان در اروپا توانسته به جایگاه درخور توجهی در موسیقی کلاسیک اروپا دست یابد، با اجرای قطعاتی از فردریک شوپن آهنگساز قرن ۱۸ کشور لهستان و «شهرزاد» اثر اثر ریمسکی کورساکف آهنگساز روس کنسرت با کیفیتی را پیش روی مخاطبان قرار داد.

سوئیت سمفونیک شهرزاد یکی از آثار نیکولای ریمسکی کورساکف است. کورساکف شهرزاد را در سال ۱۸۸۸ میلادی و بر پایهٔ داستان‌های هزار و یک شب نوشته‌است. این اثر را می‌توان یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های کورساکف به‌شمار آورد. این اثر ارکسترال، نمونهٔ بارز ترکیب متمایزکنندهٔ آثار کورساکف در آمیزش سازبندی خیال‌پردازانه و رنگارنگ با ملودی‌های پرزرق و برق است. و باز روایت نواک از این اثر نه تنها چیزی از اصالت زیبایی شناختی ذهن مؤلف نکاست بلکه به آن رنگ و بویی امروزی نیز بخشید.

کنسرت دوم تالار وحدت نیز با اجرای دوئت آکاردئون وینسنت پیرانی و ساکسیفون امیل پاریزین همراه بود. که این دو هنرمند فرانسوی قطعاتی از آلبوم «عصر زیبا» را برای اجرا آماده کرده بودند.

در توضیح بخشی از فعالیت‌های این دو هنرمند آمده است: «وینسنت پیرانی و امیل پاریزین یک دوئت بی نظیر و غیرعادی را تشکیل داده‌اند. این دو هنرمند اشتیاق یکسانی برای عبور از موانع متحیرکننده موسیقی دارند. آنها به یک سبک موسیقی علاقه مند هستند. هردو عاشق بداهه نوازی هستند و از قید و بند هرگونه محدودیت فنی رها هستند. این مجموعه از دوئت‌های هوشمندانه سرشار از نگاهی ظریف به سبک موسیقی جز فرانسه به ویژه آثار سیدنی بشی استاد بزرگ ساکسیفون است.»

تالار سوره و میزبانی از کودکانی که یاد بزرگان را زنده کردند

تالار سوره حوزه هنری هم در هفتمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرای برگزیدگان جشنواره موسیقی نوای خرم بود.

در ابتدای مراسم، ندا حبیبی، مسئول کمیته بزرگداشت‌ها روی صحنه آمد و گفت: «چهار ویدئوی مستند در سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر به نمایش در می‌آید که امشب به مناسبت اجرای برگزیدگان جشنواره نوای خرم، مستند مربوط به خانم «آفلیا پرتو» که از داوران برجسته جشنواره نوای خرم است، اکران می‌شود.

بعد از قرار گرفتن اعضای گروه آموزش موسیقی آوادیس روی صحنه، امین صادقیان سرپرست گروه هم در جملات کوتاهی گفت: «من رهبری بلد نیستم و این کار را هم دوست ندارم، لطفاً من را برای این کار نقد نکنید.

آواز دشتی «به سوی تو» اثر داریوش رفیعی اولین قطعه‌ای بود که این گروه اجرا کردند و سپس گروه سیاوش هنرستان پسران مشهد به سرپرستی محمد علی حوره چشم روی صحنه رفتند. ضمن اینکه میرارشیا مسلمی عقیلی نوازنده تار و اشکان دیانتی نوازنده تنبک، هنرمندان دیگری بودند که اجرا کردند.

عارف فراضی هم با تکنواز کمانچه، زهرا منفرد با تکنوازی سنتور و عسل پاکزاد با تکنوازی پیانو هنرمندان دیگری بودند که روی صحنه هنرنمایی کردند.

جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) با هدف ترویج فرهنگ غنی ایران زمین و کشف استعدادهای جدید موسیقی و ارائه الگوهای مناسب از هنرمندان تأثیرگذار و توانمندی‌های بخش خصوصی برای اجرا و فعالیت‌های فرهنگی توسط مؤسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش با حمایت خانواده مرحوم همایون خرم و به مدیریت بردیا صدر نوری و دبیری ناصر ایزدی طراحی و اجرا شده است.

این جشنواره برای کودکان و نوجوانان هنرآموز موسیقی زیر ۱۸ سال طراحی و شش دوره آن از سال ۱۳۹۳ تا کنون با همراهی خانواده زنده یاد خرم برگزار شده است.

تأثیر فضای مجازی بر موسیقی و رسانه‌ها بررسی شد

نشست بخش پژوهش سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه با موضوع «تأثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و رسانه ها» در تالار باربد فرهنگستان هنر برگزار شد. در این نشست امیر ناظمی پژوهشگر و حامد عنقا تهیه کننده و کارشناس مسائل فرهنگی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

امیر ناظمی پژوهشگر و از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این نشست ضمن ارائه تاریخچه‌ای از دوران حضور تکنولوژی در صنعت موسیقی به موضوع نقش «پلتفرم ها» اشاره کرد که به اعتقاد وی عرضه موسیقی سنتی را به صفر رسانده است.

کاهش حجم بازار توزیع کنندگان متداول در کشورهای توسعه یافته، دانلود و آپلود آثار موسیقایی در سطوح مختلف بازار فروش محصولات موسیقایی و ورود «استریمینگ» به عنوان نجات دهنده صنعت موسیقی، فقدان حضور صنعت موسیقی در کشور ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، رابطه هنرمندان و کمپانی‌های تولید موسیقی در ایران، رفتار تولید کنندگان آثار موسیقایی در حوزه حقوق مالکیت فکری از جمله مباحثی بود که امیر ناظمی در این نشست به تشریح هریک از آنها پرداخت.

حامد عنقا تهیه‌کننده و کارشناس مسائل فرهنگی هنری نیز در این نشست ضمن اشاره به مواردی که امیرناظمی در این نشست به آن اشاره کرد، توضیح داد: امروز دیگر بحث این نیست که ما چقدر در تجارت تبلیغات‌مان بیشتر است و چقدر می‌توانیم مشترکین بیشتری را جذب کنیم، بلکه امروز تأمین‌کنندگان محتوا تفاوت رشد این‌ها را در مناطق مختلف ایجاد می‌کنند. شاید اگر ما این نیازها و دلایل به وجود آمدن دوره‌ها را درنظر نگیریم، نتوانیم دوره‌ها را به‌راحتی در کشور خودمان با خارج از کشور مقایسه کنیم، اما وقتی به دوره پس از رشد سرویس‌های پخش آنلاین می‌رسیم شباهت‌های ما زیاد می‌شود. در حوزه استریمینگ تقریباً با فاصله یک ساله همان کاری را انجام دادیم که در غرب انجام داده بودند، اما اشکال کار جایی است که ما تجربه‌های قبل از رسیدن به این دوره را در حوزه صاحبان محتوا تجربه نکرده‌ایم.

وی افزود: به همین خاطر است که وقتی یک سرویس پخش آنلاین موزیک راه‌اندازی می‌کنیم متوجه می‌شویم همان‌قدر مورد هجوم تولیدکنندگان محتوا قرار می‌گیرند، که از آن طرف بازار رقابت‌شان در فضای آنلاین به واسطه رشد بی حد و حصر سایت‌های دانلود مورد هجمه است. همه این‌ها را اگر کنار هم درنظر بگیریم، به این نتیجه می‌رسیم که ما یک بازاری هستیم که هیچ شباهتی به دوره‌های قبل از خودش در غرب ندارد. شاید استریمینگ به واسطه سرمایه‌گذاری سنگینی که روی حوزه فناوری آن انجام می‌شد می‌توانست یک راه نجاتی باشد و خیال‌تان راحت باشد که رقبای غیرقانونی شما دیگر نمی‌توانند وارد این حوزه شوند. بنابراین مقایسه اتفاقاتی را که در داخل و خارج از کشور می‌افتد، مقایسه درستی نمی‌دانم ولی می‌توانیم از این مقایسه‌های آماری داشته باشیم.

مقایسه کمپانی‌های تولید آثار موسیقایی در آمریکا با سایر کشورها، تعامل بین بنگاه‌های اقتصادی و هنرمندان در کشورهای صاحب سرمایه، نحوه ورود به نقد ساختاری بخش خصوصی در حوزه موسیقی، درآمد موسیقی از راه برگزاری کنسرت، انتقاد از فقدان موضوع کپی رایت در موسیقی کشورمان از دیگر نکاتی بود که حامد عنقا در این نشست به آن اشاره کرد.

کنسرت ارکستر زهی نیلپر به رهبری نوید گوهری و گروه «کانتوس» به رهبری کاوه میرحسینی در تالار رودکی، کنسرت گروه «نوشه» به سرپرستی نیوشا بریمانی و کنسرت گروه «کوک ماه» به سرپرستی لیلا جعفر پور و «چریکه سنه» به سرپرستی شرمین زرنشان در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، کنسرت هنرستان موسیقی پسران در تالار سوره، کنسرت گروه «رها» به سرپرستی مهدی تیموری، کنسرت سیروان خسروی در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برنامه‌هایی بودند که در هفتمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره‌های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه برده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *