مقدمه

در ادامه ی سنت های سختگیرانه ی کلیسا و تاثیر آن بر موسیقی ، خرد جمعی به نتیجه ای رسید ؛ و آن این بود که برای داشتن یک زندگی بهتر باید به انسان توجه بیشتری نمود.
نتیجه ی این تفکر منجر به پیدایش سلایق و علایق جدیدی شد که دوره ی رنسانس را شکل میداد؛ تفکراتی مانند نظریات یونان و روم باستان و همچنین انقلاب های درونی کسانی مانند کلمب و گالیله و دکارت ها. تاریخ دوره ی رنسانس را از ۱۴۰۰ میلادی تا ۱۶۰۰ میلادی میدانند اما باید توجه داشته باشیم که هیچوقت در یک لحظه ی خاص، تعویض یک دوره ی تاریخی صورت نمیگیرد و این امر در طی یک بازه ی زمانی انجام میشود . علت آن هم همانطور که دربالا ذکر شد اتمام یک تفکر قدیمی و وابستگی به تفکری جدید است که ممکن است چندین سال طول بکشد.

قطعا در این دوره هم به دلیل تاثیرات گذشته ،موسیقی درون کلیسا به کار خود ادامه داد اما موسیقی هایی غیر از قالب مذهبی رشد بسیاری کرد که از انواع آن فروتولا و شانسون و لید اشاره کرد(آواز های غیر مذهبی)

معرفی برخی آهنگسازان

آهنگسازانی که “رهبری” این دوره ی جدید را به عهده داشتند همگی از هلند بودند :‌

ژوسکن دُپره

اورا شاهزاده موسیقی مینامند و احساس عمیق موسیقی وی را میستایند.بزرگانی همچون مارتین لوتر از او نام برده اند؛مارتین لوتر درباره او میگوید :«پروردگار بندگانش را از راه موسیقی هم پند میدهد،این را شاید بتوان در آثار دپره دید. قطعات او آکنده از سرور،اصیل و دوست داشتنی هستند».از ژوسکن دپره منابع بسیار کمی در تاریخ به جای مانده

 

پالسترینا

از کسانی بود که پلی فونی کرال در نیمه دوم قرن شانزدهم را به اوج زیبایی خود خود رساند.

 

برخی فرم های موسیقی حایز اهمیت

بالت

بالت رقصی است همراه آواز و از انواع مادریگال است .همچنین باید دقت کنیم که بالت با باله متفاوت است

ایر

نوعی از مادریگال انگلیسی است که معمولا روی دو صفحه روبرو به هم چاپ میشد.

ایر به معنای آواز است و میتوانست به شکل های گوناگونی اجرا شود ،یک خواننده به همراهی لوت ، یک خواننده به همراهی ساز های دیگر،آکاپلا و …

سازهای دوره رنسانس

از انواع آن ها میتوان به رِّکِت ، سکبات(از اجداد ترومبون) ، ویول و کرامهورن اشاره کرد

Rackett

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *